«روزگار» اولین آلبوم نوازندهای جوان است، شامل هفت تکه تکنوازی سهتار، در دستگاه ماهور و بر پایه و اساس ردیف موسیقی ایرانی. در اولین لحظاتِ مواجهه، با معضلی شایع میان نوازندگانِ جوانِ سهتار روبهرو میشویم: مسئلهی صدادهی. من و برخی همکارانم در نویز بارها دربارهی صدادهی ساز سهتار در آلبومهای مختلف نوشتهایم. تا حدی که یادم میآید یکی از مخاطبان دربارهی عناد و خصومت نویز با ساز سهتار نظری نگاشته بود. اما، حقیقتاً اخذ صدای مناسب در سهتار پیچیده و دشوار است، تا جایی که گاه حتی یک نوازندهی حرفهایِ سهتار، که سالها از استادانِ مختلف آموزش دیده، به انواع تکنیکهای نوازندگی تسلط دارد، چندین ردیف را از بَر است و قطعات دشواری را میتواند بنوازد بهراحتی ممکن است صدای سازش خوب نباشد.
در این آلبوم نیز، صدای سهتاری که میشنویم با آنچه از چهارچوبهای زیباشناسی در موسیقی ایرانی میشناسیم سازگار نیست. این ناسازگاری در سه حالت و وضعیت افزون است: در جملات آوازی و غیرمتریک، در مضرابهای تکسیم و در محدودهی صداهای زیر. نقطهی قوّت آلبوم این است که نوازنده، خودآگاه یا ناخودآگاه، به کاستیهایش مشرف است و، در بیشتر اوقات، قطعات متریک با مضرابهای واخوان و در محدودهی صداهای بم میشنویم. برخی ایرادها، مانند بیتناسبیِ شدتوری یا بیتناسبیِ فنون، با روندِ ملودی و یا مضرابهای چپِ اغراقشده و بیجا، معلوم نیست علّتِ معضل صدادهیاند یا مدلول آن.
آلبوم به کلی مبتنی بر ردیف است، با این حال نمیتوان اثر را «مَدْرسی» ارزیابی کرد. از طرفی، هرچند که آلبوم اولین تجربهی صاحبِ اثر محسوب میشود، اما به اثری «تجربی» هم نمیماند. از این منظر، «روزگار» بیشتر به انتشار عمومیِ یک مشق کلاسی شباهت دارد: میتوان به دوگانهی «مدرسی» و «تجربی»، وجه سومی به نام «مشقی» نیز اضافه کرد.
برای خرید و دانلود آلبوم روزگار به وبسایت بیپتونز مراجعه کنید.