آلبوم «مرا آواز دادی» اثری است با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان، که با صدای اشکان کمانگری و همراهی تکنوازانی برجسته (اردشیر کامکار، حسین بهروزینیا و قاسم رحیمزاده) روانهی بازار گشته است. این اثر مشتمل است بر شش تکنوازی و سازوآواز، بر اشعاری از بیدل دهلوی (۲۴ دقیقه)، و هشت قطعه، عمدتاً تصنیف، بر اشعاری با مضامین عاشقانه (۵۵ دقیقه). گونهی دوم را ارکستری از سازهای ایرانی که نشانی از گروه سماع دارد همراهی میکند.
قطعاتِ این دو گونه، احتمالا برای ایجاد تنوع، پیدرپی چیده شدهاند و ارتباط مشخصی با یکدیگر ندارند، مگر عنصر وحدت بخش کلِ آلبوم، یعنی پیروی از ساختار مُدال و متعارفِ دستگاه شور (سُل) و سپس همایون (سُل). کیفیت بخش ساز و آواز احتمالا برای شنوندهی جدی موسیقی دستگاهی رضایتبخش است. یکی از نکات جالب این بخش شیوهی تارنوازی قاسم رحیمزاده است که بر خلاف نوازندگیهای سالهای اخیرش، احتمالاً برای همرنگی بیشتر با قطعاتِ ارکسترالِ آلبوم، به شیوهی اصفهان تار نواخته است.
در قطعات آهنگسازیشده، مُهر ضرابیان بهروشنی به چشم میخورد و بهویژه انتخاب اشعار (مضامین عاشقانه)، ملودیپردازیها و شیوهی تلفیق شعر و موسیقی (بهعنوان مثال، گوش کنید به شیار پنجم و بهویژه ثانیههای ۲:۵۴ تا ۳:۱۲)، همگی برای دنبالکنندگان آثار ضرابیان آشنا هستند؛ مؤلفههایی که پیش از این به خلق آثار موفقی چون «نسیم وصل» انجامیده بودند. مراد از «موفق» در اینجا، مطابقت با طبع عموم و استقبال عامهی شنودگان موسیقی ایرانی در دهههای اخیر است. اگرچه قطعاتِ حاضر با کیفیت نسبتاً خوبی اجرا و تولید شدهاند، باید دید نسل جدید شنوندگان موسیقی ایرانی تا چه اندازه با صدای اشکان کمانگری و موسیقی ضرابیان ارتباط برقرار خواهند کرد.
فارغ از تمامی نکات موسیقایی، ذکر یک نکتهی حاشیهای خالی از لطف نیست. در دفترچهی آلبوم تصویر تمامی نوازندگان حاضر است، به جز شخصِ آهنگساز که نوازندهی سنتورِ اثر نیز هست. دلیل این موضوع هرچه باشد، یادآور این نکته است که، در روزگارِ سلبریتیپروری که سودایِ شهرتْ آدمیان را تسخیر کرده، هنوز کسانی هستند که محتوای کارشان برایشان از نام و تصویرشان مهمتر است. بیش باد.
برای خرید و دانلود آلبوم مرا آواز دادی به وبسایت بیپتونز مراجعه کنید.
13 دی 1400