آلبوم «ماجرا» از ۹ قطعه تشکیل شده که ساز تار در آن قطعات نقش اصلی را برعهده دارد و جز یک قطعه که در آن از کمانچه نیز استفاده شده، باقی قطعاتِ آن یا بهصورت تکنوازی تار و یا همنوازی تار و سازهای کوبهای هستند. تقریباً نیمی از سیویک دقیقهی آلبوم به قطعات ضربی و نیمی دیگر به قطعاتی با مترِ آزاد اختصاص دارد. دفترچهی آلبوم اطلاعاتی در مورد ارتباط قطعات بایکدیگر دراختیار نمیگذارد، اما برخی از قطعاتی که از پی هم میآیند مرتبط هستند (مانند قطعات دوم و سوم)، و برخی دیگر بایکدیگر بیارتباطند.
آلبوم ماجرا، علیرغم استفاده از سازها و اِشلهای صوتیِ «سنتی»، با سنتِ قاجاریِ موسیقیِ ایرانی فاصلهی زیادی دارد؛ بهاینمعنا که در آن عناصری نظیر شیوهی بسط و گسترش جملات، نحوهی برخورد با اشِلهای صوتی، سیرِ نغمگی، نقشِ درجاتِ اشل صوتی و ... ارتباط کمی با موسیقی ردیف-دستگاهی دارند۱. بهنظر میرسد سه ایدهی اصلی در ساخت قطعات این آلبوم نقش داشتهاند: تنوع ریتمیک قطعات و نیز تغییرات وزنی در طول هر قطعه، انتقال و تکرار یک یا چند جملهی موسیقایی به بخشهای مختلف یک اشل صوتی یا اشلهای صوتی گوناگون (به عنوان مثال در قطعهی «ماجرا»)، و رنگآمیزی حسی قطعات بهوسیلهی تغییرات آنی، کوتاه و گذرای اشلِ صوتی (به عنوان مثال گوش کنید به دقایق ۲:۳۰ تا ۳:۰۰ از قطعهی «در رؤیای دشت»).
اما دستکم دو عامل به موسیقیِ حاصل از این ایدهها ضربه زدهاند: نخست، اشکالات صدابرداری، میکس و مسترینگ در کنار کوکِ نادقیق، که از کیفیت صدادهی اثر کاسته است (برای نمونه به ثانیههای ۳۰ تا ۳۵ قطعهی «خشت» و یا ثانیهی ۴۱ قطعهی «پیغام» گوش دهید). دوم، کمبود ظرایف اجرایی که اثرگذاریِ صدای ایجاد شده را کاسته است (بهعنوان مثال گوش دهید به دقیقهی ۳:۱۴ از «خشت» و فرود به شور که میتوانست با روح بیشتری اجرا شود). توجه بیشتر به این دو نکته میتوانست کیفیت نهایی این آلبوم را به طرز چشمگیری ارتقاء دهد.
۱- برای آشنایی نظری با شیوهی برخورد موسیقی ردیف-دستگاهی با برخی از این عناصر نگاه کنید به مقالهی «مقام دلکش» از آرش محافظ در فصلنامهی ماهور ۵۳.
برای خرید و دانلود آلبوم ماجرا به وبسایت بیپتونز مراجعه کنید.
30 بهمن 1400