محفل یا مجلس تا پیش از پیدایش کنسرت، رادیو و آلبوم مهمترین جایگاه شنیدن موسیقی کلاسیک ایرانی بود. مجلس در آنوقت جایی بود که موسیقیدان ایرانی هنرنمایی میکرد بدون اضطراب حضور در برابر شنوندگان ناشناس یا ابزار ضبط. به این ترتیب تا پیش از ورود فناوری ضبط به ایران آنچه در مجلس روی میداد ملک طِلق حاضران بود و پس از تجربهی لحظاتش دیگر وجودی نداشت جز در خاطر و نقلهایشان. با فراهم شدن امکان ضبط، بعضی صاحبان مجلس وسوسه شدند رویداد را از اسارت زمان برهانند و برای همیشه از آن خود نگهدارند. با این دگرگونی امر (نسبتاً) خصوصی امکان یافت به مشاهدهی عموم برسد. پس مجلس تبدیل به «اجرای خصوصی» و «ضبط خصوصی» شد. و این شمشیری دودَم بود. یک دم آنگاه بود که اجرایی کمنظیر ضبط میشد یا تنها میراث استادی از غبار تاریخ نجات مییافت. دم دیگر آنگاه که لغزشهای حاصل از سهلی و صمیمیت مجلس میماند و فاش همگان میشد.
«دفتر سنتور» مجلسِ مجلس نیست. نیم-کنسرتی است در میانهی دههی فترت 1360، گریزگاهی جایگزین همهی امکانات بروز عمومی موسیقی که از دست رفته بود. بااینحال لبهی دوم شمشیر را به خوبی مینمایاند. این ضبطی است از موسیقیدانی برجسته که به سختگیری در استانداردها شهره است، بدون اغلبشان. در جملات ضبط نه ازپیشاندیشیدگی و انسجام فرمی کمنظیر پایور به چشم میخورد نه اجرای بیاشتباه و نه حتا سونوریتهی شفاف و یکدستی که در اجرا/ضبطهای رسمیاش شنیدهایم. لحظاتی اندک از درخشش خلاقیت هست (بداههی دشتی یا بیات اصفهان) اما بیپیوندی با پیش و پس از خود و به همین دلیل درنمیگیرد و دامن نمیگسترد، بازهم وارون آنچه از پایور میشناسیم. سود موسیقایی چنین ضبطی دستبالا به این محدود میشود که ببینیم چگونه پایور بخشی از جملات یک قطعهی پیشین خود را به دستگاهی تازه برده (بخش نخست چهارمضراب ماهور که از چهارمضراب بیات اصفهان «دورهی ابتدایی» یا حضور پایهی چهارمضراب ماهور «سی قطعه» در چهارمضراب بیات اصفهان). و اگر چنین است این نقش ناشر/صاحب ضبط است که خودنمایی میکند. این پرسش را پیش میآورد که حکمت انتشار چنین ضبطهایی از کسی که به قدر کافی آثار باکیفیت از او موجود است، چیست؟
آروین صداقت کیش دفتر سنتور فرامرز پایور موسیقی سنتی ایرانی تکنوازی سنتور نویز
برای خرید و دانلود آلبوم دفتر سنتور به وبسایت بیپتونز مراجعه کنید.
09 دی 1397