بیایید به سراغ رپرتوار امروزی موسیقی ایرانی برویم. این رپرتوار دیگر محدود به یک کارگانِ مرجع برای همهی سازها نیست و برای هر سازی، و البته خصوصاً سنتور، نیز کارگان مستقلی شکل گرفته و یا در حال شکلگیری است. اثر پیش رو، که نمودی است از سنتورنوازی معاصرِ متکی بر موسیقی دستگاهی، سرشار است از تکنیکهای منحصر به کارگان تخصصی این ساز که آهنگساز مرز استفادهشان را به خوبی حفظ کرده است؛ مرزی که عبور از آن میتواند ساختار کلی موسیقی را بیتناسب سازد و آن را تبدیل به شکل ترجمهشدهی تکنیکهای موسیقی غربی کند.
شاید در اولین مرتبهی رویارویی با اثر، مخاطب از میزان اهمیت نوشتارها و تصاویرِ ضمیمهشده به آلبوم نزد آهنگساز با خبر نشود و موسیقی را تنها عنصر اصلی این آلبوم بداند، اما آرمان مهدیه در مصاحبهاش با «موسیقی ایرانیان» بر این اهمیت تاکید کرده است. بهعلاوه، سیر و سلوک عرفانی و حکایتمحور بودن اثر، در نتیجهی اجرای بدون وقفهی آن، نیز از دیگر نقاط عطف برای آهنگساز هستند و او تبدیل حالت ردیفیِ قطعات اول به بیانی آزادانه در قطعات آخر را در ارتباط با همین سیر و سلوک عرفانی میداند. آیا این اصرار بر حضور مفهومی غیرموسیقایی برای موسیقی ضروری است؟ این اصرار به فلسفهچینی و افزودن مفاهیم والای انسانی در چیست؟ آیا نمیتوان موسیقی را به تنهایی و عاری از مفاهیم قرضی درک کرد؟ چه لزومی در اجرای بیوقفهی اثری است که، نهایتاً، به شکل آلبومی با قطعات مستقل ارائه شده؟ روند قطعات این اثر، تا حدودی، خود بهگونهای هستند که تفکر و تعمق را از مخاطب بطلبند و بیانگری لازم را دارند. این اثر حتی اگر بینام بود، هم میتوانست تاثیرگذاری خود را، اتفاقاً در جهت مورد نظر آهنگساز، داشته باشد. شاید این تفکرِ نیاز همنشینی موسیقی با مفاهیم عرفانی، در شکلهای سنتی و بهروزشدهاش (مثلاً استفاده از نام «کارما» برای یکی از قطعات، که به ساختار کلی آلبوم بیربط است)، و هر آنچه که از نظر انسانی والا تلقی میشود، در امتداد اندیشهی نسلی باشد که با این فکر متولد شد، توانست موسیقیاش را از خاموشی نجات دهد و آنقدر گسترشش دهد که تا سالهای بعد، جوانان مستعد نیز با این خط مشی فکر کنند و بسازند.
برای خرید و دانلود آلبوم به موازات بینهایت به وبسایت بیپتونز مراجعه کنید.
18 دی 1400